Kunne du tænke dig at arbejde med Public Relations?
Du kender måske en eller flere, som sidder i et PR-bureau København eller arbejder som PR-rådgivere for virksomheder. Lønnen er ofte ganske fornuftig, og alt i alt har PR-konsulenter ofte gode arbejdsvilkår og sætter pris på deres job.
Det kan dog være lidt af en hovedpine at skulle finde ud af, hvilken uddannelse man skal vælge for at komme til at arbejde med Public Relations. I og med at der simpelthen ikke findes en såkaldt PR-uddannelse, er man nødt til at vælge en relevant uddannelse, der vil kunne bruges inden for PR.
Hvad er Public Relations?
For at forstå, hvilken eller hvilke uddannelser, der egner sig til PR, er det en god idé at forstå, hvad det overhovedet er.
Kort fortalt kaldes den kommunikation, virksomheder har med det offentlige rum, for PR. Det vil med andre ord sige, at der er tale om en kommunikationsdisciplin, hvor virksomhederne skal styrke deres omdømme og relationer til omverdenen. Det er PR-rådgiverens opgave at sikre disse relationer, så virksomheden enten fremstår tydeligere på markedet og/eller får en højere status.
Desuden kan PR-rådgiveren også beskæftige sig med optimering markedsføringen hos den pågældende virksomhed, hvilket foregår via analyser af kampagnerne og efterfølgende rådgivning om strategiudvikling.
En anden vigtig del af PR er også den interne kommunikation, hvor der sættes fokus på de ansattes motivation og trivsel i virksomheden. Her kan der også være personlig rådgivning til firmaets fremtrædende medarbejdere i forbindelse med offentlig færden og adfærd på sociale medier.
Hvilke uddannelser giver dig gode muligheder inden for PR?
Det kan være en god idé at reflektere over, hvilke facetter af Public Relations, du interesserer sig for.
Hvis du for eksempel ikke finder intern kommunikation særligt spændende, men derimod synes, at markedsføringsstrategier lyder som noget for dig, kan det være en fordel at vælge uddannelse ud fra dette. I dette tilfælde ville det give mening at vælge en uddannelse som erhvervsøkonomi og virksomhedskommunikation, da du her lærer om forretningsstrategi og kommunikationsstrategi. Disse er ekstremt nyttige redskaber i dit fremtidige arbejde med marketing hos offentlige eller private virksomheder.
Hvis du derimod hellere vil have fokus på kommunikationsdelen i forhold til virksomhedens image, vil det være en god idé at læse kommunikation.
På samme måde vil du have gavn af at studere politisk kommunikation og ledelse, hvis du ønsker at beskæftige dig med kommunikationsanalytiske og ledelsesmæssige værktøjer, som du kan bruge til at identificere og udrede ledelsesproblemer.
Vælg den vej, der passer dig bedst
Som det fremgår af ovenstående, er der altså et hav af forskellige veje ind i arbejdet med Public Relations. Fordi PR dog indbefatter et væld af forskellige arbejdsområder, er det fordelagtigt og i og for sig nødvendigt at vælge en uddannelse, der åbner op for de rigtige muligheder. Du kan dog i mange tilfælde supplere din uddannelse med kurser, og på den måde låser du dig altså ikke fuldstændig fast. I dit fremtidige arbejdsliv vil du sikkert også opdage, at du bliver tilbudt andre stillinger inden for PR-verdenen.
Skriv en kommentar