Det kan være svært at sælge et produkt til nogen som slet ikke har interesse, men det kan være svært at vide, hvem der kunne være en potentiel kunde. Et af de værktøjer, som kan hjælpe en allermest med at blive en mere præcis sælger, er leadgenerering. Et lead referer til kunder, som allerede har vist interesse i produkter og ydelser som minder om dem, som du sælger.
Hvad består et lead af?
Et lead er essentielt informationer om en potentiel kunde. Disse informationer kan ikke være hvad som helst og skal involvere en måde at kontakte kunden på. Fordi at de bedste informationer er kontaktmuligheder, indeholder langt størstedelen en eller flere af følgende informationer: Navn, E-mail eller telefonnummer.
Det er dog vigtigt, at alle leads er blevet fundet igennem interesse for en virksomhed. Dette betyder, at de ikke blot har accepteret cookies, men har lavet sig som bruger, tilmeldt sig et nyhedsbrev, eller på anden måde har udfyldt en formular.
Hvordan bruges leads i leadgenerering?
Man kan bruge leads til at følge ens kunders adfærd på ens hjemmeside. Jo mere data man indsamler om ens leads, jo mere forståelse får man om sine kunder. Jo bedre forståelse du har om dine kunder, jo mere præcis kan du lave din online markedsføring, så den appellere mere til din kundegruppe. En god markedsføring kan også bruges til at udvide din kundegruppe eller lave en mere loyal kundegruppe. Hvis din kundegruppe mest falder under teenagepiger, vil genoptræningsartikler nok ikke tiltale dem meget. Hvis din kundegruppe ikke føler sig repræsenteret i dit udvalg af produkter og ydelser, vil de lede efter et nyt sted, hvor de gør.
Hvad kan du bruge leadgenerering til?
Du vil kunne bruge dit data om kunderne til at opbygge en solid database, som du senere kan bruge til at lave nyhedsbreve. Hvis dine nyhedsbreve passer til din målgruppe, vil den kunne være i stand til at få gamle kunder til at købe fra dig igen – også selvom de måske havde glemt om din virksomhed. Det er vigtigt at blive ved med at holde sig relevant hos sine kunder, da de konstant bliver eksponeret for konkurrenter. Du kan faktisk med fordel bruge dine leads til at henvende dig direkte til kunden for at skabe mere kunderelation. Når du henvender dig direkte ved kunden, er det tit bedre at prøve at lære dem noget nyt end bare at reklamere med dine nye produkter. Hvis du solgte tøj, kunne det fx være at give kunden en guide til sæsonens største tendenser osv. På denne måde inspirerer du kunden til at købe nye produkter, i stedet for bare at vise dem udvalget. Det er altid en fordel at give kunden en ide om, hvad det er som dine produkter kan bruges til.
Leadgenering er en effektiv metode til at lave potentielle kunder om til aktive kunder. Ved at lave en præcis markedsføring, får de kunder, som før har vist interesse, det sidste skub imod at købe et af dine produkter eller en ydelser.
Skriv en kommentar